Finanse we dwoje czyli jak oszczędzać, zarabiać, inwestować, zarządzać pieniedzmi

Pieniądze  i dzieci -  edukacja fiansowa dzieciPrezentujemy informacje dotycząca wychowywania dzieci do bogactwa.  Czego Jaś się nie nauczył tego Jan nie będzie umiał.

 

 

 1. Za jakie obowiązki płacić dzieciom by ich mobilizować a nie rozleniwiać?

a) Obowiązki podstawowe: ubranie się, jedzenie, posprzątanie pokoju
b) Czynności na rzecz dobra wspólnego: wyrzucenie śmieci, posprzątanie po objedzie,
c) Aktywności ponad wymiarowe: umycie samochodu, pomalowane ściany, skopanie działki,

 

2. Pozwólmy dzieciom zarządzać pieniędzmi!

10% Dobroczynność: prezenty, podarunki, wsparcie
45% Oszczędność (odkładanie na jakiś cel)
45% Wydawanie (słodycze, zabawki, zabawy, hobby)

 

3. Zarządzanie pieniędzmi przez dzieci!

10%  Na dobroczynność: podarunki, wsparcie, prezenty
40%  Oszczędzanie:  odkładanie pieniędzy, na jakiś większy cel
30% Wydatki bieżące: słodycze, zabawki, zabawy
20% Na edukacja: Edukacja/rozwój/Hobby

 

4. 10 Zasad dotyczące pieniędzy, które dzieci powinny się nauczyć

1. Stresujące potrzeby wydają się ważniejsze aniżeli są nimi naprawdę.
2. Jeśli masz pieniądze nie musisz ich od razu wydać.
3. Pieniądze nie rosną na drzewie i nie są wyjmowane od tak ze ściany-bankomatu.
4. Mama i tata nie są źródłem  pieniędzy.
5. Zarabianie pieniędzy powinno być pierwsze przed ich wydaniem.
6. Jeśli popełniłeś błąd finansowy to miej chwilę na refleksje w przeciwnym razie wyżywiłeś pieniądze a tak to jest opłata za lekcję.
7. Praca i zarabianie pieniędzy nie jest tylko dla dorosłych.
8. Planowanie finansowe i praca jest jak dążenie do przyszłości, którą chce się osiągnąć.
9. Rodzice chcą dla ciebie dobrze, możesz się na nich wzorować lecz najlepszym zaszczytem jest osiągniecie sukcesu po swojemu.
10. Są różne podejścia finansowe więc wyrób swoje ale pamiętaj, że konsekwencje będziesz głównie ty ponosił.

5. 12 Wskazówek do finansowego wychowania dzieci

1. Uświadom dzieci, że stresujące potrzeby wydają się ważniejsze aniżeli są nimi naprawdę, a emocje często są złym dotracą zakupów
2. Naucz dzieci, że jak mają pieniądze to nie muszą ich wydać od razu!
3. Ucz więcej o inwestowaniu i oszczędzaniu, a mniej o roztropnym wydaniu.
4. Nagradzaj dzieci za niezwykłe czyny, a nie za rzeczy, które muszą robić.
5. Uświadom dzieci, że pieniądze nie rosną na drzewie i nie są wyjmowane od tak ze ściany-bankomatu. Mama i tata nie są źródłem pieniędzy.
6. Zarabianie pieniędzy powinno być najważniejsze przed wydaniem.
7. Pozwalając dzieciom na podejmowanie własnych decyzji. Prowadź ich, ale nie podejmuj za nich. Pomóż im by dostrzegały i rozumiały konsekwencje.
8. Pozwalając dzieciom popełniać własne błędy pomóżmy im na refleksje i wyciągnięcie swoich wniosków.
9. Nauczaj, że praca i zarabianie pieniędzy nie jest tylko dla dorosłych.
10. Zachęcaj dzieci do pracy, ponieważ jest to dla ich korzyści teraźniejszych i a większym stopniu przyszłych.
11. Promuj postawę dawania bo bycie w społeczności wspierającej daje satysfakcje, rozwój i bezpieczeństwo.
12. Przedstaw różne podejścia finansowe i powiedz dzieciom, że nie muszą podążać twoimi śladami


6. 7 zachowań dzieci, które z biedoty wyrosły na milionerów.
(na podstawie biografii miliarderów)

1. Czytanie książek w tym biografii, powieści, książek z przesłaniem, podróżniczych, pozwala to na zdobycie wiedzy i poszerzenie spojrzenia.
2. Uprawianie sportu, który uczy rywalizacji, zasad, umiejętności przegrywania, radzenia się ze stresem oraz pokazuje iż aby osiągać sukcesy należy włożyć wysiłek i poświecić czas.
3. Wyprawy, wycieczki, obozy - pozwalają na przystosowanie do zmiennych warunków i  nawiązywanie relacji z ludźmi.
4. Działanie - czy to wolontariat, czy to pomaganie w firmie, czy angażowanie się w życie szkolne, organizacja kółka naukowego, kiermaszu szkolnego, zawodów sportowych itp. to wszystko uczy i wyrabia charakter.
5. Poznanie prawdziwej wartości pieniędzy. Ile pracy i jakiej pracy należy włożyć aby otrzymać pieniądze. Co można zrobić poprzez pieniądze a nie tylko kupić.
6. Posiadanie hobby i zainteresowań, które pociągają do wysiłku poszerzania wiedz i realizacji pasji to uczy konsekwencji i wytrwałości.
7. Brak życia w szklanej bańce oddzielającej od problemów rodzinnych, egzystencjalnych – zmaganie się z trudnościami, brak rozpieszczania i spełniania zachcianek.

 

7. 7 Przydatnych w życiu cech, które warto wyrobić u dziecka

1. Szerokie spojrzenie:  książki, doświadczenia, mądre filmy, możliwość empatii ...
2. Kreatywność: gry kreatywne, rozwiązywanie problemów, wykonywanie projektów, praca zadaniowa...
3. Konsekwencja: nauka gry na instrumencie, gry, budowanie według instrukcji...
4. Praca w grupie: obóz harcerski, tematyczny...
5. Wytrwałość: sport, nauka gry na instrumencie...
6. Radzenie sobie ze stresem, wygraniem, porażkami – konkursy, sport,
7. Planowanie i analiza swojego działania: rachunek sumienia, planowanie celów…  swoich zachowań

8. 365 DNI WYZWANIA GROSZOWEGO!

Dzień 1: zaoszczędzone 0,01 złotych
Dzień 2: zaoszczędzone 0,02 złotych
…..
Dzień 100: zaoszczędzone 1,00 złotych
Dzień 365: zaoszczędzone 3,65 złotych

Na końcu roku będziesz miał zaoszczędzone 667,95 złoty,
bez żadnego wielkiego wysiłku.

9.  Zezwolenie na naukę zarządzania pieniędzmi przez dzieci!

1. Mała kwota kieszonkowa dostosowana do wieku dziecka i możliwości.
2. Kieszonkowe przyznawane co tydzień.
3. Niepowiązany z obowiązkami, ocenami lub zadaniami.
4. Dzieci zarządzają pieniędzmi a nie ty.
5. Koniec z kupowaniem rzeczy na wymuszanie.
6. Brak pożyczania, jeśli pożyczysz to tylko z procentem.
7. Pozwól im zgubić, wydać, oddać (nie twój problem, to ich pieniądze).
8. Pozostań emocjonalnie odłączony od tych pieniędzy.
9. Trzymaj usta zamknięte!
10. Obserwuj / słuchaj nauki i postępów, co najwyżej zadawaj pytania ...

 

10. 10 powodów by dawać kieszonkowe dziecku

1. Dziecko poznaje wartość pieniądza poprzez kupowanie czy oszczędzanie na zakupy.
2. Młody człowiek uczy się planowania swoich wydatków oraz zarządzania budżetem.
3. Zbieranie pieniędzy na  zakup czegoś uczy cierpliwości i wytrwałości oraz wartości odroczonej gratyfikacji.
4. Dziecko poznaje swoje potrzeby, może zastanowić się nad tym, czy rzeczywiście potrzebuje tego o czym marzy.
5. Kształtuje u dziecka postawę odpowiedzialności za swoje finanse i kupione później dobra.
6. Samodzielne dysponowanie pieniędzmi przez dziecko ćwiczy w podejmowaniu decyzji i wyborów oraz brania konsekwencji za nie.
7. Ćwiczy umiejętności matematyczne.
8. Jeśli utworzymy bank dla niego, to od najmłodszych lat uczy się korzystania z produktów finansowych.
9. Zdejmujemy z siebie obowiązek spełnianie zachcianek dziecka.
10. W prowadzamy go w dorosłość, czy to kobieta czy facet każdy powinien umieć zarządzać pieniędzmi.

 

11  Paradoks milionerów

Przeciętny człowiek:

    W miesiącu 180 godzin pracujesz dla pieniędzy a 1 godzinę spędzasz nad     inwestowaniem pieniędzy  założeniem lokaty, poliso lokaty, kupienia jednostek     funduszu.

Milioner:
    Patrzy i pracuje aby pieniądze zarabiały dla niego.

 

12.  Jaki jest twój wynik?


PRACA : INWESTOWANIE

9 : 1  ?

Ile czasu pracujesz dla pieniędzy a ile czasu poświęcasz by pieniądze pracowały dla ciebie?

inwestowanie a zarabianie - edukacja finasowa dzieci przez rodziców

Aby pieniądze pracowały dla ciebie trzeba je naprząść do pracy poprzez inwestowanie. Czym lepiej je zainwestujesz tym więcej przyniosą tobie!  Ty pracujesz na etacie 40godzin tygodniowo by pozyskać pieniądze a ile czasu spędzasz nad tym by pieniądze pracowały dla ciebie? One mogą pracować 24h dziennie przez 365 dni w roku tylko im trzeba pozwolić.

 


13. 7 twarzy osobistych finansów


Zarabianie
Oszczędzanie
Wydawanie
Planowanie
Pożyczanie
Ochranianie
Inwestowanie

A w czym jesteś dobry?
Czas na rachunek sumienia z zarządzania. Po owocach poznasz.


14.  Rozwój świadomości finansowej u dziecka


3-5 lat. Dzieci są zwykle zbyt małe by zrozumieć abstrakcyjne koncepcje finansowe. Mimo to jest to czas budowania fundamentów finansowych.

Zarabianie: Pieniądze są potrzebne na zakupy i dlatego dorośli pracują.

Oszczędzanie: Odkłada się pieniądze w czasie, zanim będzie można kupić coś ważniejszego.

Planowanie: Dostrzeganie, że w codziennych czynnościach lub wydarzeniach trzeba pomyśleć o tym, czego będziesz potrzebować.

Zakupy: Za każdym razem, gdy wydajesz pieniądze, dokonujesz wyboru. Istnieje różnica między rzeczami, których potrzebujesz, a rzeczami, których chcesz.


6 a 14 lat.  Możesz pomóc dzieciom w przyswajaniu zasad codziennych nawyków, które kształtują sposób zarządzają pieniędzmi.

Zarabianie: Są różne rodzaje pracy dorosłych. Dzieci mogą zarabiać pieniądze poprzez wykonywanie pracy dla rodziny lub innych osób.

Oszczędzanie: Mogą odkładać pieniądze na rzeczy, które chcą. Umiejętność formowania celów.

Planowanie: Muszą dokonać wyboru, na co chcą wydać swoje pieniądze.

Zakupy: Zaczynają porównać ceny i funkcje przed zakupem oraz rozważają czy im to jest potrzebne.

Pożyczanie: Zaciągnięcie pożyczki oznacza spłatę tego, co pożyczyłeś, plus więcej - z powodu opłat zwanych odsetkami. Zaczynają rozumieć, kiedy warto i czy można pożyczać.

Ochrona:  Rozwija się świadomość zachowania w tajemnicy informacji o pieniądzach oraz umiejętności ochrony.


15 + lat.  Nastolatki i młodzi dorośli zazwyczaj zaczynają zarabiać pieniądze i samodzielnie podejmować decyzje. Nadzór nad dorosłymi, poradnictwo i informacje zwrotne mogą pomóc im w skutecznej nawigacji.

Zarabianie: Od pieniędzy zarabianych są pobierane podatki na opiekę zdrowotna lub emerytalną. Jakie są z obowiązania w pracy itp.

Oszczędzanie: Kiedy już mają nawyk oszczędzania zaczynają budować bufor finansowy na ewentualne wydatki.  

Planowanie. Wyznaczają i zaplanują cele krótkoterminowe i długoterminowe oraz działania zmierzające do ich osiągnięcia.

Zakupy: Rozpoznają i priorytetyzacją swoje potrzeby. Wiedzą gdzie i jak kupić. Rozpoznają mechanizmy reklamy i wiedzą jak się bronić. Zaczynają negocjować.  

Pożyczanie:  Wiedzą odnośnie pożyczania od kogoś i komuś pieniędzy oraz zaczynają analizować ryzyko z czym to się wiąże.

Ochrona:  Rozumieją czym są ubezpieczenia rzeczy i zdrowia. Oraz potrafią nakreślić granicę prywatności.

Opcja dla niektórych dorosłych.

Inwestowanie – dostrzeganie możliwości inwestycyjnych, analiza ryzyka oraz opłacalności, be


16. Co może pomóc w edukacji finansowej dziecka


1. Skarbonki i portmonetki – fizyczna obecność pieniądza
2. Gry planszowe i komputerowe o tematyce ekonomicznej – np. monopol, farmer, cashflow
3. Książki tematyczne
4. Filmy i seriale - W pogoni za szczęściem (2006)
5. Aplikacje na telefon
6. ROZMOWA O PIENIĄDZACH
7. Własny budżet i kieszonkowe

Comments powered by CComment